Pilegrimsvandring fra Halden til Oslo

Nok et pilegrimseventyr er tilbakelagt. Jeg er tilbake på Sjøtveit gård i Tinn og tenker tilbake på en hel uke med fine dager langs landeveien gjennom Halden, Sarpsborg, Råde, Moss, Son, Vestby, Ås, Oppegård og Oslo. Jeg startet denne pilegrimsvandringen fra Oslo sommeren 2016 og la da ut på min vandring i retning Nidarosdomen i Trondheim. Jeg har gått noen dager i året siden det, og i 2019 kom jeg til Kongsvoll på Dovrefjell. Der er snøen enda ikke tint nok til at jeg kan fortsette vandringen før i august, så da tenkte jeg å ta strekket fra Halden til Oslo denne våren. Og det er virkelig en fin etappe! Jeg var heldig og hadde i hovedsak fint vær. Mai er måneden med irrgrønt gress, hvitveis, fuglekvitter og fortsatt det litt kalde draget i luften. Med andre ord - perfekt vær å vandre i. Det er som om naturen begynner å snakke til meg, når jeg går slik flere timer om dagen. Jeg har jo ikke så mange impulser i løpet av en vandringsdag utover det jeg ser rundt meg, så alt jeg observerer får på mange møter en større betydning. Jeg har laget meg noen få enkle regler for pilegrimsvandringene mine:

1. Jeg vil gå alene
2. Ikke musikk eller annet på øret - kun stillhet og naturens lyder
3. Tidebønn morgen, middag og kveld gir meg en rytme på dagen

Ellers gjør jeg egentlig som jeg vil. Overnatter hos venner om det passer seg slik, eller sover på et pilegrimsherberge med oppredd seng på et gårdstun. Av og til er det som ligger nærmest leden et hotell, da velger jeg det. Jeg har så lite som mulig med i sekken og kjenner på friheten fra alt jeg ikke trenger. Jeg skriver dagbok og tar mye bilder underveis. Og så spiser jeg mye god mat. Noe av det fineste synes jeg er å møte nye mennesker. Noen langs veien, og andre der jeg skal sove. Jeg kommer alltid rikere hjem etter slike møter. Og de få bøkene jeg tar med meg i sekken er alltid av oppbyggelig art. Jeg velger tynne og lette bøker med tungt innhold som jeg kan bryne meg på mellom lesningene.
Her vil jeg gi et lite riss av vandringen med noen utvalgte bilder:

Startet vandringen like ved svenskegrensen - Elgåfoss

Disse skiltene viste meg veien trygt frem til målet

Flere av kirkene underveis har dagbøker og stempel i en postkasse til forbipasserende pilegrimer

Fine naturstier som er godt skiltet


Prestestien tok meg til Idd kirke. Første dagsetappe er over.



En rasteplass på veien

Soli Brug Galleri var en av perlene langs veien. Her spiste jeg en nydelig lunsj.

En steinring som markerer at dette er en gammel gravplass.

Fine benker underveis som pilegrimer kan hvile seg på.

Rapsåker i full blomst

Leden går ikke ut til Jeløya i Moss, men jeg valgte å overnatte der og utforsket strendene.


Gjennom Moss sentrum

Kapellet på Solåsen pilegrimsgård i Son

En sanselig overnatting på pilegrimsherberget Urtegården 3,5 km forbi Son. Her var det godt å være!

På Urtegården var det et helt nybygget kappell med fast kveldsbønn og morgenbønn

På Urtegården kunne jeg plukke inn min egen salat fra drivhuset og det lå hjemmelaget brød på kjøkkenbenken.

Midt i Pepperstad skog fant jeg denne steinen som viste pilegrimsveien i begge retninger.


Tulipanprakt på Landbrukshøyskolen i Ås (NMBU)

Årungen - et vann like ved der jeg vokste opp i Ski.
Vi hadde bryllupsfesten vår på andre siden av vannet 8.jan 2000 på Villa Sandviken.
Da Vinci broen over Nygårdskrysset i Ås. Denne broen ble tegnet av Leonardo da Vinci for 500 år siden. I 2001 ble den åpnet etter at Vebjørn Sand fikk den bygget som en del av sitt Vinci-prosjekt.

Jeg nærmer meg Oslo..


 Her er jeg i Oppegård kommune.

Fremme ved ruinene - Gamlebyen i Oslo.




2016 - 2020

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

12 bordvers på en terning

Diktsamling - Liv Nordhaug

Ungdommer i kirken