På vei til Nidaros

Juni 2016 startet jeg på en pilegrimsvandring i retning Nidaros. Min egen personlige vandring jeg gjør som diakon. Noen reiser på retreat for å være i bønn og stillhet. Jeg vil heller være på vandring med en tidebønn bok i sekken. Jeg startet å gå fra middelalderparken i Oslo. Jeg gikk helt alene, men var så heldig å treffe to fine pilegrimer som jeg vandret sammen med noen av dagene. Nidarosdomen er Olav den helliges gravkirke. En pilegrim går mot et hellig mål, og Nidarosdomen var det viktigste pilegrimsmålet i middelalderen. Pilegrimsleden - St. Olavsvegene til Trondheim, er et nettverk av autentiske, historiske veier gjennom storslått natur og norsk kulturlandskap på sitt beste. Jeg valgte å gå vestleden av den enkle grunn at den ble beskrevet som vakrest rent naturmessig. Den er også like autentisk som østleden. Du kan lese mer om pilegrimsvandringer til Nidarosdomen her.
Kort fortalt hadde jeg en helt fantastisk uke! Jeg var heldig og hadde fint vær, og jeg opplevde både en indre og en ytre reise som har satt dype spor i meg. Jeg er så glad for tiden i stillhet, gode menneskemøter og ny kunnskap om hva kroppen min er i stand til. Heldigvis er det tre hele uker igjen av vandringen. Juni 2017 fortsetter jeg vandringen fra Lena på Toten. Så får jeg se hvor langt jeg kommer på en uke. Gleder - gleder - gleder meg! Her er noen bilder fra fjorårets vandring:
Utsikt mot Sundvollen 
Pilegrimssymbolet som viser vei på vandringen
Må din vei komme deg i møte.
Vinden alltid være bak din rygg.
Solens lys leke på ditt kinn,regnet falle vennlig mot din jord. 
Og må Guds gode hånd verne om deg
- til vil møtes igjen! 

Tekst: Gammel irsk bønn
Oversatt av: Hans Olav Mørk
Granavolden Gjæstgiveri på Gran  
Søsterkirkene på Gran

Gårdsfrokost servert på brett - Bjørge Gård på Hønefoss
Brandbu i det fjerne..
Den bergenske kongevei

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

12 bordvers på en terning

Diktsamling - Liv Nordhaug

Ungdommer i kirken