Pilegrimsvandring fra Dovreskogen til Kongsvoll - på vei til Nidaros

For fjerde år på rad har jeg nå vandret i retning Nidarosdomen i Trondheim. Jeg begynte i middelalderparken i Oslo juni 2016, og har fått mulighet som diakon til å gå noen dager i året som pilegrim i bønn og stillhet. Årets etappe startet i august på Dovreskogen der jeg avsluttet i juni sist år. Det var 17 fine kilometer delvis langs en mindre traffikert bilvei og delvis på en kjerrevei og grusvei oppe i åssiden. Litt sol og litt regn fulgte meg denne første ettermiddagen.




Flere steder langs pilegrimsleden dukker det opp Olavskilder. Altså oppkom av vann. Pilegrimene fylte krukkene sine i håp om at det hellige vannet fra Olavskilden skulle gi dem hjelp og signing over fjellet. Tradisjonen sier at denne kilden spesielt ga helsebot til barn. Om barn eller klærne deres ble vasket der, ble barna sterke ble det sagt.




Det var godt å komme frem til Budsjord og for meg, årets første pilegrimsherberge. Navnet Budsjord er sannsynlig utledet fra Biskupsger∂i som betyr "biskopens inngjerdede jordstykke", med andre ord: "gården til biskopen". De eldste skriftlige kildene fra 1400-talet forteller at gården var bebodd av Gudbrand prest og lå under Nidaros bispedømme. Muligens var Budsjord biskopens overnattingssted på reisen mellom Hamar og Nidaros.




Nydelig gårdstun med gamle tømmerhus 💖


Her er pilegrimshytta med sjarmerende og enkel standard.



Egen pilegrimsmeny med dagens suppe (elg- og purresuppe) og varmt brød til. Smakte veldig godt!



Og kaffe fra sølvkanne - hva mer kan en ønske seg!?




Avsluttet dagen i skjær av dette lyset. Tidebønn, stillhet samt skrive notater fra dagens opplevelser.


Deilig frokost i vakre omgivelser på Budsjord.





Denne dag nummer to gikk vandringen videre mot Fokstugu fjellstue. En relativt kort men fin vandring.





Fokstugu fjellstue har en lang pilegrimshistorie. Det var kong Øystein Magnusson som rundt 1120 iverksatte byggingen av sælehus for å gi de første pilegrimene som var på vei til hellige Olavs grav i Nidaros en sjanse til å komme levende over Dovrefjell.








Norges minste og mest sjarmerende butikk finner du på Fokstugu fjellstue!


På Fokstugu er det også et eget kapell der alle inviteres til å delta i morgenbønn og kveldsbønn. Les mer om dette flotte pilegrimsherberget på deres egen hjemmeside HER.


En av salmene som ble sunget i kapellet var "Deg å få skoda".  Den har jeg sunget mange ganger tidligere, men akkurat denne morgenen ble disse setningene som nye for meg:

- Gud ver det syn som mitt hjarte vil sjå

- Ver du for tanken min dyraste skatt

- Ver du min visdom, min sanning og trøyst

- Far, lat meg vere barn her hjå deg

- Kom til meg, Herre, ja bu du i meg



Dag tre på denne pilegrimsvandringen gikk blant annet rundt vakre Avsjøen og førte meg først til Eystein kirka før jeg kom frem til Hjerkinn Fjellstue.




Eystein kirka har navn etter Kong Eystein som i følge sagaen lit bygge et sælehus for de reisende over Dovrefjell. En vakker kirke der det var en frivillig som tok i mot meg og bød på kaffe og en prat.


Fremme ved Hjerkinn fjellstue unnet jeg meg en bedre middag før jeg sovnet i pilegrimsstua der jeg delte rom med to andre pilegrimer.


Siste vandringsdag gikk jeg fra Hjerkinn til Kongsvoll fjellstue. Jeg startet så tidlig om morgenen at jeg fikk meg en nydelig frokost på Kongsvoll før jeg tok toget hjemover for denne gang.





- Ser frem til neste etappe i 2020!

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

12 bordvers på en terning

Diktsamling - Liv Nordhaug

Ungdommer i kirken