Gresk påskefeiring i 2014

Fra et lite pensjonat i Elephteres fikk vi som familie oppleve gresk påskefeiring sammen med gode venner i 2014. I Hellas vet de nemlig hvordan de skal feire påske! Spesielt på landsbygda er det vanlig at en stor del av befolkning følger fasten før påske, går til kirken og deltar i tradisjoner og prosesjoner i løpet av påskeuken.

Tove Cecilie Fasting hadde vakre rom til utleie på sitt lille pensjonat

Elephteres - landsbyen vi bodde i
Påsken er den største religiøse høytiden i Hellas. Hus og gjerder får et nytt strøk med hvitmaling, tepper og gardiner vaskes og gatene blir rengjort og ryddet til den store høytiden. Den greske påsken er en stor opplevelse, og grekerne ønsker alle velkommen til å ta del i feiringen. Det blir ikke forventet at besøkende skal følge alle skrevne og uskrevne regler, men det blir forventet at det vises respekt for den kristne tro og påskens tradisjoner. I Hellas tar mange fasten i forkant av påskehøytiden på alvor. De unngår mat som kommer fra «vesen med blod i årene», altså fisk, kjøtt, ost, smør, melk og andre meieriprodukter. De unngår også olje onsdag og fredag. I klostrene unngår de i tillegg olje lørdag og søndag. Det siste grekerne spiser før fastetiden er et egg. De sier at «de lukker munnen med et egg». Natt til påskemorgen brytes fasten også med egg. Dette skjer i de tusen hjem rett etter påskenattsgudstjenesten i kirken. Når det under gudstjenesten kunngjøres at «Kristus er oppstanden!» så markerer det slutten på fasten. I uken før påske, som blir kalt megali evdomada,  er det stor aktivitet i kirkene, med messer både morgen og kveld. Gjennom påskeuken skal en gjennomleve Jesus siste dager. På skjærtorsdag bakes tsoreki, det søte påskebrødet, og kokte egg males røde. Da vi var ute og spiste middag på en restaurant på skjærtorsdag, fikk vi utdelt rødmalte egg i gave. Servitørene forklarte oss at vi skulle ta eggene med på påskenattsgudstjenesten. De spurte oss ikke om vi skulle i kirken, for det tok de som en selvfølge.

Tsoreki - søtt påskebrød

Det går alltid et opptog gjennom gatene natt til langfredag. Alle kvinnene våker i kirken. De ler og skravler seg gjennom natten mens de pynter Jesu båre med blomster. Båren skal bæres gjennom landsbyen i den niende timen på langfredag. Gatene fylles av mennesker med fakler og lys som følger båren. Opptoget avsluttes i en kirke der det holdes messe. Båren blir holdt opp over inngangsdøren i kirken, og alle må bøye seg ned og gå under båren for å komme inn.


Ministranter (gudstjenestemedhjelpere) i fine presteklær deltok under messen. Fra morgen til kveld ringte kirkeklokkene dystert som om det var begravelse. Det ble en helt spesiell stemning. Maten som skulle spises på langfredag var helst kokte poteter og linser. Og det var helt riktig om det regnet på langfredag. Og det gjorde det faktisk den påsken vi var der.


Mange mennesker deltok på påskenattsmessen. For en nordmann er det skikkelig nyttårsaften-stemning! Gamle og unge var ute i gatene, stivpyntet og med medbrakte lys i hendene. Det var ikke plass til alle i kirken samtidig, så folk kom og gikk i løpet av messen. Det var ikke sosialt akseptert og bli under hele messen, for flest mulig skulle få oppleve i alle fall en liten del av gudstjenesten. Vi passet på å være der en liten stund.



Det var først helt mørkt i kirken, alle lys ble slått av og det var helt stille. Det symboliserte at Jesus var i dødsriket. Da presten kom frem, og kunngjorde at «Kristus er oppstanden» hadde han med seg en ”hellig ild” som ble spredd i kirkerommet til alle som har med seg påskelys. Disse lysene kunne kjøpes overalt i Hellas i tiden før påske, og de var pyntet etter alle kunstens regler. I butikker og på kjøpesentre fikk en kjøpt Disenyprinsesse-påskelys, Harry Potter-påskelys osv. Det er vanlig at man kjøper lys til de barna man er fadder for. På få minutter ble hele kirkerommet opplyst av flere hundre tente lys!


Så gikk alle ut av kirken til resten av menneskemengden som sto der. Alle med hvert sitt lys. Det ble fyrt opp raketter over den svarte nattehimmelen. Samtidig slo kirkeklokkene inntrengende. Folk kysset hverandre og ønsket hverandre god påske. En sanselig og fantastisk opplevelse!



Presten og ministrantene ble med ut og de fortsatte å holde messe inni et telt. De sang til glede for alle som hadde møtt opp. Kunsten videre var å holde ”den hellige flammen” tent helt til man var hjemme igjen. Der skulle man bruke flammen til å sote et kors tre ganger over inngangsdøren. Dette var for beskyttelse i året som skulle komme.

Etter messen gikk alle hjem til sine familier og spiste suppe som var kokt på innvollene av geiten som skulle grilles påskemorgen. Dette måltidet foregikk midt på natten. Tove Cecilie Fasting serverte oss denne tradisjonelle suppen natt til første påskedag. Den smakte faktisk veldig godt!


De rødmalte eggene skulle knuses mot hverandre, og det var om å gjøre å knuse den andres egg, mens ens eget egg skulle være helt.


Påskemorgen var det strålende sol! Vi våknet med lukten av grillet geit i nesa. Pensjonatvertinnen sto opp tidlig og hun hadde fått slektninger til å sette i gang med grillingen. Hele formiddagen hang geita over grillen og duften lå tungt over hele landsbyen. Vi fikk sitte sammen med familien til de som eide pensjonatet, og vi spiste meze (småretter) mens vi venter på at geita skal bli ferdig grillet. Noen steder i Hellas er det lam som grilles, men i vår lille landsby var det altså en geit. Vi satt ute hele dagen, spiste og koste oss.

Grillet geit




Blomstrende valmuer ved stranden

Hvert tredje år sammenfaller gresk påske med norsk påske (2014, 2017, 2020..) Jeg ser ikke bort fra at det kan bli en ny påskefeiring i Hellas. Det var en stor opplevelse vi aldri vil glemme.

Kilde: 
Boka "Hellas: folket maten, høytidene - året rundt" skrevet av Tove Cecilie Fasting
Tove Cecilie drev pensjonatet vi bodde på i Elephteres.

Tekst og bilder er tidligere publisert i JK. Magasinet til Jesus Kvinner.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

12 bordvers på en terning

Diktsamling - Liv Nordhaug

Ungdommer i kirken