Diktsamling - Liv Nordhaug

Som 16 åring pugget jeg et dikt av Liv Nordhaug utenat fordi jeg syntes det var så utrolig fint. Det er en salme, men også utgitt i en diktsamling som heter "Over alle dyp" fra 1994. Jeg husker jeg tenkte at det måtte være fint å be denne bønnen hver morgen, hva kunne ikke da skje av gode ting i livet mitt? Jeg har ikke klart å gjennomføre det helt, men diktet har fulgt meg gjennom alle disse årene. Da jeg ble vigslet til diakon i Austbygde kyrkje i juni 2014, leste jeg det opp som en del av min preken.




Her er et lite utdrag av Liv Nordhaugs salme 716. Står også i diktsamlingen "Over alle dyp" fra 1994:

Herre, jeg vil gjerne takke
for min dag som er fra deg.
Takk for nye muligheter
som du legger foran meg.
Takk for evner, kraft og kall,
takk for løfter uten tall.

Herre, led meg denne dagen,
så jeg ser min nestes nød.
Tal til meg så jeg kan stanse
for å hjelpe slik du bød.
Vi meg tjenersinnets vei.
Gi meg kjærlighet fra deg.

(...)

Jeg var så heldig å få møte Liv Nordhaug. Hun bodde på Kolbotn ikke så langt fra Ski der jeg vokste opp. Så da jeg skulle gifte meg, sendte jeg henne et brev der jeg spurte om hun hadde skrevet en vigselssalme som vi kunne synge under vielsen. Hun svarte meg med snirklete skrift i et håndskrevet brev at hun ikke hadde noen vigselssalme liggende, men at hun hadde skrevet en nå for min skyld. Hun sa jeg gjerne måtte bruke den i mitt bryllup. Vi rakk ikke å få det tonesatt, men min mor leste diktet opp under vielsen. Stor stas! Liv Nordhaug er jo en av våre mest kjære salmediktere. Hun døde i 2002, var mor til nåværende biskop Halvor Nordhaug og gift med tidligere biskop i Møre bispedømme, Ole Nordhaug. Fred over hennes minne.

Kommentarer

  1. Jeg kjente ikke henne personlig men fikk en bok av henne til bryllupet mitt- En bok som har fulgt meg hele livet. Biskop Halvor insatte meg som pilegrimsvert på Selja.

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg fra denne bloggen

12 bordvers på en terning

Ungdommer i kirken