God bok - Sjelens 9 ansikter

Jeg er fryktelig glad i å lese og leser veldig mye forskjellig litteratur. Jeg leser like gjerne svensk skjærgårdskrim og bøkene til Lucinda Riley som jeg leser klassikere. Jeg leser kanskje aller mest norsk samtidslitteratur. Jeg har lest det meste av Tove Nilsen, Vigdis Hjort, Helene Uri, Heidi Linde, Gaute Heivoll, Linn Ullmann osv. MEN helt siden jeg var ungdom har jeg vært glad i bøker som jeg kan lære noe av. Bøker som tar for seg et nytt kunnskapsfelt eller bøker som gir meg nye refleksjoner og noe å tygge på. Noen av disse bøkene grenser vel kanskje opp mot kategorien "selvhjelpsbøker", men jeg vil heller kalle en slik bok for "Bok som gjør klok" 😊. En av mine favorittsyssler er å rigge meg til ved et spisebord, tenne et stearinlys, finne frem en fin notatbok, en god penn og åpne en helt ny bok. Jeg leser og noterer underveis det jeg synes er ekstra klokt sagt. Dette er nok en arv fra min far...En god arv! Jeg husker han ofte satt i et hjørne i kjellerstua med bøker rundt seg. Det lå alltid en masse ark med håndskrevne notater sammen med bøkene hans. Han (og jeg) skriver like gjerne ned gode sitater på baksiden av yoghurt emballasje i papp, som på et blankt A4 ark. Selv om jeg altså foretrekker en pen notatbok.. Noen damer på et formiddagstreff i kirken lo godt da jeg hadde notatene til andakten jeg holdt på... nettopp... ja..yoghurt emaballasje.

Å lese bok i solen mens yngstejenta fikser meg på håret....Lykke!

Men altså til dagens bok som (på sitt beste) gjør deg klok! "Sjelens 9 ansikter" av Richard Rohr og Andreas Ebert. Jeg kjøpte denne boka som 18 åring da jeg fikk den anbefalt av en både eldre og klokere venninne. Jeg bladde vel litt i den, men jeg kan ikke huske at den gjorde så stort inntrykk den gangen. Tror heller ikke jeg leste den i sin helhet. Så har den altså blitt stående i bokhylla i over 20 år! Hver gang jeg har sett den har jeg tenkt at jeg burde lese den på nytt. Men så ville livet det slik at jeg fikk boka anbefalt på nytt av en prest som jeg var i veiledning hos nå nylig. Jeg gikk rett hjem og begynte å lese den. Og det står faktisk i forordet at en med fordel bør nærme seg 40 år før en leser denne boka. Det er jo ikke mye her i livet som forutsetter at en bør være 40 år, så det syntes jeg i grunn var veldig stas! Jeg leste meg gjennom alle de ni personlighetstypene, og jeg skal ikke plage deg med hvilken personlighetstype jeg er, men det var VELDIG forløsende lesning! Jeg fikk rett og slett et nytt syn på hva og hvem jeg er i forhold til egenskaper som jeg har. Og ikke har. Det var så moro å lese teksten og tenke "Ja! Akkurat slik er det! Typisk..sånn tenker jeg også. Yes - det kunne jeg også gjort". Det fine med denne boka er at den understreker at ingen personlighetstyper er bedre enn noen andre. Vi mennesker er bare forskjellige. Og alle personligheter har slagsider, altså egenskaper ved seg som ikke er så positive. Boka gir håp om at en umoden treer for eksempel, kan bli en moden treer ved å jobbe med sine svake sider. I allefall være klar over at de fins, slik at en kan øke sin selvinnsikt noe 😊. (Jeg er altså ikke en treer!)

Bildet er lånt fra Tanum
En nyere versjon av boka kan kjøpes her.

Kommentarer

Legg inn en kommentar

Populære innlegg fra denne bloggen

12 bordvers på en terning

Diktsamling - Liv Nordhaug

Ungdommer i kirken