But you can smile ´cause you ´re alright

Å være ungdom innebærer mange ting som jeg ikke lenger har så mye greie på... Men jeg vet at de er i en utrolig fin og sårbar alder. Og jeg vet at de trenger bekreftelse, masse kjærlighet samt bli sett for akkurat den de er. Jeg er så heldig at jeg får bli kjent med noen av dem gjennom arbeidet med Tinn Soul Children. Denne uken oversatte jeg én av tekstene vi synger, sammen med ungdommene. Selv om vi har sunget den i koret mange ganger, gikk budskapet først nå virkelig opp for meg! Teksten handler om at det er lett å bare "late som" om alt er bra. Den handler om presset utenfra (og kanskje også innenfra) og om det å skulle være perfekt. Teksten sier videre noe om behovet for å bli sett og viktigheten av å ha mot til greie å være seg selv. Det er når vi synger refrenget tilslutt at teksten virkelig "åpner seg" og gir håp. Bare hør her.

If nobody likes you

Oslo Soul Teens
Tekst og Melodi: Joakim Arenius og Pelle Ankerberg

If nobody likes you, play along
If somebody hears you, sing no song
Unless you know that you´re in nobody`s sight
Smile and pretend that you´re alright

I woke up with that song,
in my heart that told med this day, nothing can go wrong
But even on this dag somebody looked at me and this is
what I heard them say:

If nobody likes you, play along
If somebody hears you, sing no song
Unless you know that you´re in nobody`s sight
Smile and pretend that you´re alright

No matter what you say
I would never be that kind of perfect you expect
But this is what I know
You and me, we both are looking for love and respect

If nobody´s there when you are falling,
hears you when you´re calling,
knows how hard you´re trying,
notice when you´re crying

For the word of God, it is alive and full of power
it is sharper than the words you hear from those that hate you

´Cause somebody knows when you´re not strong
Somebody loves to hear your song
There will still be battles to fight,
but you can smile `cause you´re alright


Foto: Silje Marie Favila Liland

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

12 bordvers på en terning

Diktsamling - Liv Nordhaug

Ungdommer i kirken