Den gode samtalen

Etter en fin påskeferie er det godt å komme tilbake til hverdagen og jobben min som diakon i kirken. Noe av det fineste jeg gjør som diakon er å snakke med mennesker på tomannshånd om LIVET. Det kalles i kirkelig sammenheng for sjelesorg. Det kan være med eldre, døende, ensomme, psykisk syke, mennesker med psykisk utviklingshemming, ungdom osv. Det er mange ulike grunner til at mennesker tar kontakt med kirken for samtale. Sjelesorg er enkelt sagt en samtale med et annet kompetent menneske som lytter til det du har på hjertet. Mennesker har i årtusen søkt hjelp i en kirkelige sammenheng med livene sine. Kirken tilbyr gjennom prest og diakon samtaler med de som måtte ha behov for og ønsker det. Både prest og diakon har erfaring med å lytte til og forholde seg til livets mangfoldigheter og motsetninger. Her på østlandet har vi også Modum Bad sitt Institutt for Sjelesorg. Der kan en kan bo i inntil én uke i vakre omgivelser. I løpet av uken får en tilbud om tre sjelesorg samtaler helt uten henvisning fra lege. Det er også mulig, men helt frivillig, å følge tidebønnene som går morgen, middag og kveld i kapellet i andre etasje. Les gjerne mer om Institutt for Sjelesorg her. Selv benyttet jeg meg av dette ukestilbudet for flere år siden da jeg var gjennom en vanskelig periode. Det var et godt sted å være, og ikke minst bra å få hjelp til å sortere tankene. Hvis jeg skal kunne være til hjelp og støtte for andre, så må jeg selv kunne ta i mot hjelp og veiledning. Det tror jeg er en forutsetning. Både i jobb og privat 😊.




Kommentarer

Legg inn en kommentar

Populære innlegg fra denne bloggen

12 bordvers på en terning

Diktsamling - Liv Nordhaug

Ungdommer i kirken