Gårdslivets gleder - høner

Da vi skulle ta over Sjøtveit gård snakket husbonden og jeg om at vi ønsket å ha noen høner på tunet. Min far som er utdannet landbruksøkonom utbrøt: "Høner?! - Dere må ha minst 10 000 for at det skal lønne seg!" Rent økonomisk har han nok rett, men det var jo ikke for å tjene penger at vi ønsket oss høner på tunet 🐔🐥. Det var husbonden som endelig fikk det til å skje her for noen år siden. Jeg hadde vel strengt tatt mistet litt interessen for hele prosjektet. MEN da hønsehuset ble snekret opp og kyllingene kom på rekke og rad så var det jo veldig stas. Ikke minst for ungene! Og jeg kjenner på godfølelsen under helgefrokosten når jeg spiser egg fra "egne høner" til frokost. Perfekt bløtkokte egg med mørkegul eggeplomme...Nam! Paier blir også laget relativt ofte når eggene skal "brukes opp". De verper nemlig litt sånn i rykk og napp. Men det går fint! Vi er rause sånn 😊.



Utsikten fra hønsehuset 🐔🐥






Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

12 bordvers på en terning

Diktsamling - Liv Nordhaug

Ungdommer i kirken