Måltidsfellesskap

Denne uken begynte vårens Daghøyskole for asylsøkere i Rjukan kirke. Det er alltid spennende å treffe det nye "kullet" og jeg gledet meg veldig i forkant. Igjen fikk jeg oppleve å bli kjent med mange flotte mennesker! Arbeidet med Daghøyskolen for asylsøkere startet våren 2014 i samarbeid med to familier som søkte asyl. Jeg var allerede kjent med disse familiene gjennom kirkens diakonale arbeid, og de var fra henholdsvis Etiopia og Iran. Disse to familiene sammen med en frivillig var med og utviklet kurset. De kom med innspill både på organiseringen og innholdet på Daghøyskolen. Vårens kurs er det syvende kurset jeg holder, og jeg har erfart at jeg lærer mye mer av asylsøkerne enn jeg noen gang vil kunne lære bort. Jeg har igjen fått se hvordan de hjelper og støtter hverandre, oversetter etter beste evne til ulike språk, hjelper meg på kjøkkenet med oppvasken, vasker gulv og tørker bord. Mer tjenestevillige mennesker skal du lete lenge etter! Daghøyskolen gir meg fine menneskemøter der samtale om tro, kultur, savn, glede, familie og sorg har blitt til over varme lunsjer fra ulike deler av verden. Jeg føler meg veldig heldig som får lov til å bli kjent med så mange nye mennesker, får smake så mye god mat og ikke minst får så mange nye tanker i hodet mitt 😊.
Jeg har skrevet teksten "Barneoppdragelse av en annen verden" om nettopp dette på Søndagsrådet.


NRK radio hadde et intervju om Daghøyskolen i 2015. Du kan lese nettversjonen her. Daghøyskolen har også blitt omtalt på nettsiden til den kristne avisen Dagen og på baptist.no


Selve kursopplegget, teorigrunnlaget og de konkrete øvelsene vi gjør på Daghøyskolen er sammenfattet i et lite hefte. Det følger også med et passord som gir tilgang på syv Power Point presentasjoner. Første opplag er utsolgt, men det er trykket opp flere. Alle inntektene går til det diakonale arbeidet i Tinn. Bestilling her.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

12 bordvers på en terning

Diktsamling - Liv Nordhaug

Ungdommer i kirken