Søndagstanker

Søndag er en fin dag å reflektere over det som har skjedd i løpet uken som har gått. Hva er jeg glad og takknemlig for i uken som gikk? Hva kunne helt klart vært løst bedre? Og hvordan vil jeg håndtere det bedre neste gang? Det å bli rik på erfaring handler nettopp om refleksjon. Hvis en bare gjør det samme om igjen, uke etter uke blir en ikke nødvendigvis klok og erfaren. Men om en legger inn refleksjon i etterkant av hendelser, så kan ny kunnskap utvikles. En kan komme et steg videre i relasjon med andre mennesker og i forhold til ens egen utvikling. Søndagen er også en veldig god dag for å planlegge uken som kommer. På mitt beste lager jeg ukesmenyer på søndager. Det er ikke alle ukene jeg får det til, men jeg synes alltid det fungerer veldig bra de gangene jeg gjør det. Da setter jeg meg ned med blanke ark, kokebøker (Trines mat) og lager ukesmeny. Mandag handler jeg inn det jeg skrev på listen søndag kveld. Ettersom jeg synes det er litt overveldende å handle inn mat for fem mennesker til syv hele dager, deler jeg det i to. Jeg handler inn alt vi trenger til de fire første dagene. Så handler jeg inn til helgen på fredager. På denne måten slipper jeg å gå i butikken hver dag, vi sparer penger ved at det ikke blir så mange impulskjøp OG middagene blir mer gjennomtenkt og varierte 😊. Søndag er også dagen husbonden og jeg prøver å få til å gå gjennom uken som kommer. Vi planlegger dag for dag i forhold til jobb, fritidsaktiviteter og andre arrangementer som må samkjøres. Ellers starter min drømmesøndag med gudstjeneste, fortsetter med en familietur (skitur, tur i skogen, tur på fjellet e.l.) og avsluttes med en bedre middag sammen med storfamilien. Ikke alle søndager ser slik ut, men det hender ⛪💕🍃🍽





Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

12 bordvers på en terning

Diktsamling - Liv Nordhaug

Ungdommer i kirken