Søndagstanker

Søndag er ofte dagen etter en har vært ute i sosiale sammenkomster. En dag for å tenke tilbake på lørdagens opplevelser. I alt for mange år har jeg brukt mye energi på å kritisere meg selv i etterkant av et selskap. Angret på ting jeg har sagt og ergret meg over at jeg ikke bare for en gang skyld kunne sitte helt i ro og tie i et hjørne.. Noen ganger har slike evalueringer i etterkant vært bra for meg. Jeg har måttet ta tak i min egen adferd og endret kursen noe til neste gang. Men for det meste har jeg vært for hard mot meg selv. Det bør jo være rom for forskjellighet! Vi mennesker er så ulike. Alle kan ikke innta samme rolle i et sosialt fellesskap. Vi har alle hver vår plass å fylle. Det fins mange personlighetstester, men for meg har Meyers-Briggs testen bidratt til større selvforståelse og selvrefleksjon. Den har gitt meg økt forståelse for egen adferd og innsikt i andre personers oppførsel. Den har ikke minst gitt meg forståelse av at vi mennesker er skapt av Gud som helt unike individer. Vi trenger ikke å sammenligne oss med andre og tenke at vi ikke holder mål. Vi skal bare bli en så god versjon av oss selv som mulig. Hvis en først skal sammenligne, må en i alle fall måle sine egne sterke egenskaper opp mot andres talenter. Det vi ofte gjør er å se hva andre er gode til, og så måle det opp mot vår egen utilstrekkelighet. På den måten kommer vi aldri godt ut. Jeg kan bare gjøre noe med de talentene jeg har fått. Jeg vil at fokuset mitt skal være på hvordan jeg kan bruke det jeg er god på til beste for menneskene rundt meg. Og så prøver jeg å si som Elsa i Disneyfilmen "Frost" til resten: "Let it go!" Legge bak meg tabbene fra i går, være raus med meg selv og møte hver dag med blanke ark. Det er nåde. God søndag!
Gaustatoppen - april 2017

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

12 bordvers på en terning

Diktsamling - Liv Nordhaug

Ungdommer i kirken