Stue, podcast og farger

Etter at jeg skrev om lydbøker, fikk jeg en tilbakemelding om at jeg var litt "out" ettersom det nå er podcast som gjelder 😅. Jeg lot meg derfor inspirere til å lytte til Ingefær - en podcast om helse og sånn. Der kom jeg blant annet over et intervju med Dagny Thurmann-Moe som fortalte hvordan forskning har kommet frem til at farger påvirker oss både fysisk og psykisk. Hun forklarte hvordan fargene som vi finner i naturen (f.eks rødt, blått og grønt) er menneskevennlige i den forstand at vi biologisk er kjent med disse fargene og føler oss trygge i møte med de. I motsetning til hvitt, stål og grått som gjør at kroppen vår knyter seg. Jeg ble om mulig enda mer glad for den røde sofaen vår etter dette interessante intervjuet. Og ikke minst de nye grønne ørelappstolene vi kjøpte før jul!


Da vi overtok gården for snart 13 år siden, var hovedhuset på Sjøtveit i 50/60 tallsstil. Det var mye linoleumsgulv og møbler i lakket heltre. Av både økonomiske og estetiske grunner begynte vi å trekke om og male bestemors møbler. Gamle bondemøbler, håndbroderte duker og blomstrete serviser som bestemor haddde lengst innerst i skapet, ble nå tatt frem i lyset. Vi kjøpte svært lite møbler ettersom det var så mye fint etter bestemor. Men det siste året har vi byttet ut blant annet salongen i stuen. Men til noe brukt 😇. Klarte ikke å stå i mot denne røde sofaen der den stod i en bruktbutikk på Kongsberg. Bordet kjøpte vi på Finn.no like etterpå. Sofaen og stolene er både gode å sitte i og vakre å se på synes jeg. Og så er det RØDT 😍!

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

12 bordvers på en terning

Diktsamling - Liv Nordhaug

Ungdommer i kirken