God bok - Pilegrimsliv

Desto flere bøker jeg leser om pilegrimsvandring, jo større blir lengselen min etter å pakke sekken og legge ut på en ny langvandring. For meg opppleves det vesentlig annerledes å være på vandring over flere dager fremfor å gå en dagstur i nærområdet eller på fjellet. Det å vandre over tid fører meg inn i noe som jeg ikke helt klarer å beskrive med ord. Men det handler i alle fall om langsomhet, spiritualitet, enkelhet, frihet og dybde. Hans-Erik Lindström skriver i sin bok "Pilegrimsliv" om pilegrimsvandring som en øvelse i langsomhet (s.45):

  "Den fysiske pilegrimsvandringens luntende rytme, 
men stort rom for pauser, 
kan overføres til ens egen hverdagsrytme
 og gi mer tid til raster, 
tid for seg selv og ettertanke. 
La være å stresse. 
Gå litt langsommere." 

Av natur er jeg alt annet enn langsom. Så det er kanskje nettopp derfor jeg tiltrekkes så veldig av denne langsomheten.. Jeg vet ikke hva det er, men jeg kjenner jeg trenger det. Med jevne mellomrom. En pilegrimsvandring er for meg en vandring i stillhet, tid til å søke innover, tid til å kjenne etter, tid til å være i bønn. Og rammer som gjør at dette kan skje uten for mange impulser utenfra. Jeg har med meg mobilen men slår av facebook og epost. Jeg lytter lite til musikk på øret, men tar heller inn naturen jeg ser, lytter til fuglesang og lar tankene vandre. Om noen uker skal jeg ut på en ny pilegrimsvandring. Denne gangen sammen med min sønn på 11 år. Det blir en kortere vandring, og i år blir det i sommerferien. Vi starter fra Lena på Toten (dit jeg kom i fjor) og planen er at vi i alle fall skal vandre til Lillehammer. Gleder meg!

Kommentarer

Legg inn en kommentar

Populære innlegg fra denne bloggen

12 bordvers på en terning

Diktsamling - Liv Nordhaug

Ungdommer i kirken