I 2005 var jeg én av de frivillige i Marispelet!

SPONSET INNLEGG

Sommeren 2005 var jeg nylig flyttet til Tinn sammen med min mann og vår eldste datter som da var to år gammel. Vi holdt på med å totalrenovere hovedhuset på Sjøtveit gård fordi vi akkurat hadde tatt over odelsgården i Austbygde. Det var kanskje ikke den beste timingen å bruke flere uker av ferien til at jeg skulle kjøre fra Austbygde til Krokan i flere uker for å være statist og sanger i Marispelet... Men jeg syntes ikke jeg kunne la denne muligheten gå fra meg. Teater, kor og musikk her i Tinn! Jeg spurte mannen min - "Hva er oddsen for at det kommer til å skje igjen?! Jeg bare MÅ få det med meg i år." Så feil kunne jeg altså ta...  I år er det den ellevte forestillingen 😊.
Jeg fant et avisartikkel i TA fra den første forestillingen sommeren 2005 da jeg var med. Les den gjerne HER.


Som diakon i kirken er jeg naturlig nok opptatt av frivillighet. Jeg blir veldig imponert når jeg får vite at det i år er nærmere 70 frivillige med både på og utenfor scenen i forbindelse med Marispelet. Det læres dansesteg, sang, teatertekst og det lages mat, ryddes og klippes. (Spillplassen krever mye vedlikehold.) Det koordineres transport, overnatting, sying og tilpassing av kostymer. Noen sminker og andre skaffer rekvisitter. Enkelte har ansvar for utsalg og andre igjen styrer lys, lyd og tilrettelegger for alt det tekniske i samarbeid med de profesjonelle.

Produsent Rudi Skotheim Jensen sier at det å lage teater på denne måten, i så stor skala, med en prøvetid på under tre uker, egentlig er et lite galskaps maraton!

Men premieredatoen er satt, og da er det bare å levere. Hele produksjonen er avhengig av at folk ønsker å bidra, at de frivillige blir ivaretatt og at alle får gjort og bidratt på den måten de ønsker.

Alt i alt sysselsetter Marispelet godt over 120 privat personer og profesjonelle. Har du sikret deg billetter til en av forestillingene i år? Billetter og mer informasjon finner du på Marispelets hjemmeside.

Vanessa Asdal og Elisabeth Høybø jobber med kostymene til barna



Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

12 bordvers på en terning

Diktsamling - Liv Nordhaug

Ungdommer i kirken