Diakonal pilegrimsvandring - Munken

Hver høst inviteres alle konfirmantene i Tinn med på en diakonal pilegrimsvandrig til Robert munk.
I Tinn er vi så heldige at vi har en katolsk munkelyd som ligger nydelig til i Hovin. Der bor det for tiden tre munker. Robert Munk har bodd der lengst. Du kan lese mer om Hylland HER.
Jeg synes det er så fint å kunne få gi konfirmantene en erfaring av å være på en liten pilegrimsvandring. Jeg forteller litt om pilegrimstradisjonen og leser bibelvers underveis som er knyttet opp til ulike metaforer i naturen. Som veikryss, stier, fjell, bekker og kildevann.


I begynnelsen av vandringen får konfirmantene beskjed om å ta med seg en stein som de skal bære under vandringen. Den skal symbolisere bekymringer og det som oppleves vanskelig i livet. Vi snakker om "Hvor tungt er et glass med vann"? Ikke så tungt om vi skal holde det i 20 sekunder, men må vi holde det i flere timer, blir det helt uutholdelig. Vonde ting kan vi ikke bære på over tid uten at det blir vanskelig. Men i kortere perioder kan vi greie å stå i mye. Når vi kommer frem til munken leser jeg bibelverset under, og de kan få kaste steinene ut mot Tinnsjøen:

"Kom til meg, 
alle dere som strever og bærer tunge byrder, 
og jeg vil gi dere hvile. 
Ta mitt åk på dere og lær av meg, 
for jeg er mild og ydmyk av hjertet, 
så skal dere finne hvile for deres sjel. 
For mitt åk er godt og min byrde lett."
Matt 11:28-30

www.kirken.tinn.no


Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

12 bordvers på en terning

Diktsamling - Liv Nordhaug

Ungdommer i kirken