God bok - En moderne familie

I høstferien leste jeg blant annet en bok jeg har ventet lenge på - nemlig Helga Flatland sin siste bok "En moderne familie". Helga Flatland er fra Telemark og hun skriver så utrolig godt. Hun er brilliant når hun skildrer relasjoner mellom mennesker. Jeg var veldig begeistret over den første triologien hun skrev "Bli hvis du kan. Reis hvis du må" (2010), "Alle vil hjem. Ingen vil tilbake" (2011) og "Det finnes ingen helhet" (2013). Jeg likte ikke boka "Vingebelastning" som hun skrev i 2015 så godt, men denne siste var helt fantastisk god synes jeg! Hun skildrer en storfamilie der foreldrene på 70 år går fra hverandre sett fra de tre barnas ståsted. Jeg synes hun berører tema skilsmisse, barnløshet, frihet og ansvar på en svært nyansert og lite moralistisk måte. Jeg har gjort meg mange nye tenker i kjølevannet av denne boka, og jeg synes hun beskriver vår samtid veldig treffende. Jeg har ofte tenkt på at det snakkes for lite om potensialet i å arbeide med et parforhold. Enten har folk det fantastisk - eller så går de fra hverandre. De fleste av oss er vel et sted i mellom der. Jeg savner flere fortellinger i det offentlige rom om par som strever, som søker hjelp og som kommer videre og over "kneiken". Ikke for at alle skal "holde ut" for enhver pris, men fordi det for noen kanskje er noe positivt å hente i andre enden. Jeg har tro på å investere tid og krefter i et parforhold. Det kan også være hjelp å få - sjekk ut dette nettstedet.

Boka anbefales herved!



Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

12 bordvers på en terning

Diktsamling - Liv Nordhaug

Ungdommer i kirken