God bok - "Ny" forfatter fra Bergen

I høst har jeg "oppdaget" en ny norsk forfatter - Sissel Værøyvik. Hun bor i Bergen og har foreløpig skrevet to bøker. Forsiden på bøkene gjør at en kan forledes til å tro at det er oversatt lettbeint litteratur. Men det er det altså ikke! Jeg synes Værøyvik skriver utrolig godt. Hun har et godt driv i historien i tillegg til at hun har en skarp penn. Her er to eksempler på setninger som jeg frydet meg over i Rakels bok:

"Arbeidet og situasjonen knyttet bånd mellom oss, ikke de harde og stramme som føles ubehagelige og hemmende, ikke de løse som skal være enkle å få opp igjen, men fine sløyfer som man ikke har lyst til å dra ut igjen."

"Drømmer var blitt født i dette huset. En av dem hadde vært å skrive. En bok. Bøker. Ikke bare historier og reportasjer for et magasin. Bøker, som mennesker hadde i fanget når de krøllet seg sammen i sofaen, bøker som var med på reise, som ble satt i bokhyllen, som andre tok ut igjen og leste, som ble diskutert og snakket om. Bøker om livet, om mennesker, om erfaringer."






Hannahs brev har jeg ikke lest enda, men den ligger helt øverst i lesebunken min. 
Denne Hannah hadde en birolle i Rakels bok, så menneskene i begge bøkene er på et vis flettet sammen. Jeg gleder meg!

Les gjerne mer om forfatteren på Gyldendal forlag.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

12 bordvers på en terning

Diktsamling - Liv Nordhaug

Ungdommer i kirken