Høsten på Sjøtveit gård

Vi har hatt noen gyldne soldager nå i høst på Sjøtveit gård. Jeg blir aldri lei av å vandre ned kjerreveien sammen med ungene og komme ned på tunet til mamma og pappa. Ekstra fint er det når pappa har vært oppe siden tidlig morgen, vært ute i båten, hentet opp garn med masse tinnsjøfisk (ørret, røye).
 








Pappa sitter i solveggen ved et tømmerhus og noter garn. Ungene får se på når han sløyer fisken og jeg får med meg fersk rogn slik at jeg kan lage denne nydelige forretten:

Cappelhytta’s rognkaviar
 
Sil (melsikt eller dørslag), hjulvisp og plastbolle
 
Vask rogna rein for blod i sikt/dørslag
Visp med hjupvisp. 
Rogna må være helt fri for rognpose og blod. 
Når den er helt rein setter den ikke farge;  da er vannet helt klart. 
 
Litt i underkant av 40 g grovt salt pr kg rogn
1 ss sukker. 
La stå minst et døgn. 
Holdbar 1 uke uten frysing. Blir mer da mer og mer rak for hver dag. 
Vi fryser den den ca dag 2. På glass. 

Gunnhild Geirsta, Atrå

Jeg hadde også litt lime i - det smakte godt. Så serveres de gyldne perlene på brau (flatbrød) med rømme og finhakket rødløk.





Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

12 bordvers på en terning

Diktsamling - Liv Nordhaug

Ungdommer i kirken