Gode bøker - norsk samtidslitteratur

Jeg liker å lese mange bøker av samme forfatter når jeg først har funnet en jeg liker. Akkurat nå leser jeg den siste av Heidi Linde - "Talte dager". Jeg må innrømme at jeg liker bøkene hun har skrevet tidligere enda bedre. For eksempel "Agnes i senga" og "Norsk sokkel". Begge de to likte jeg veldig godt. Linde har sin helt egen stil, og jeg liker meg i atmosfæren som hun skaper i bøkene sine. Bøkene gir mye gjenkjennelse og hun byr på gode tekstlige formuleringer. Og så liker jeg å lese norsk samtidslitteratur, og helst romaner skrevet av kvinner. Jeg elsker for eksempel bøkene til Tove Nilsen og Vigdis Hjort. Sistnevnte brukte jeg litt tid på å like. De første bøkene jeg leste av henne likte jeg ikke noe særlig, men de siste bøkene synes jeg bare blir bedre og bedre. Jeg syntes hun virkelig overgikk seg selv i boka "Arv og miljø". Jeg skal lese "motsvar-romanen" til Helga Hjort nå i julen, og er fryktelig spent på den boka. For det første om også lillesøsteren skriver godt, men mest av alt er jeg spent på hva den boka gjør med Vigdis Hjort sin siste bok. Vil bøkene bare sette tre streker under svaret på at virkeligheten ikke er objektiv? At vi alle (overraskende nok) kun ser verden ut fra vår egen navle? Eller vil jeg få et helt nytt syn på boka til Vigdis Hjort?





Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

12 bordvers på en terning

Diktsamling - Liv Nordhaug

Ungdommer i kirken