What's in it for me?

I 2005 slo Amy Diamond gjennom med låta "What´s in it for me?" Denne tittelen har usjarmerende nok blitt overskriften på den generasjonen med ungdom som vokser opp i dag. Og la meg si det med en gang - det er ikke ungdommene sin feil! Det er jo selvfølgelig heller ikke alle ungdommer som oppfører seg slik. Det er trolig vi foreldre som har brukt i overkant mye energi på å beskytte våre barn. Vi vil så gjerne skjerme dem mot vanskelige ting i livet, og vi har gitt dem gaver, penger og oppmerksomhet i store mengder. Kjærlighet kan vi som kjent ikke gi for mye av, men å la barna vokse opp i den tro at verden sirkulerer rundt dem alene, er ikke å gi dem det beste. På Daghøyskolen for asylsøkere i kirken snakker jeg mye om nettopp dette. Er man kommet til Norge for å "hente ut" noe? (What´s in it for me?) Eller er man i Norge for selv å kunne bidra med noe inn i storsamfunnet? Være en del av det som gjør at samfunnshjulet går rundt. Dissen tankene prøver jeg også å formidle til mine barn med mer eller mindre hell. I skolen for eksempel - er holdingen: Hva kan læreren gjøre for at jeg skal lære mest mulig? (What´s in it for me?) Eller hva jeg selv kan gjøre for å lære mest mulig i timene? Hele vårt velferdssamfunn bygger på ideen om at alle skal bidra etter evne og få etter behov. Jeg er så stolt og takknemlig for at det er slik i Norge. For at oljepengene våre går til folket, og ikke til noen få rike. Det er så viktig at vi formidler dette til våre barn og mennesker fra andre land som blir bosatt i Norge.



Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

12 bordvers på en terning

Diktsamling - Liv Nordhaug

Ungdommer i kirken