Søndagstanker - Ta vare på ditt hjerte

Dette bibelverset har dukket opp flere ganger den siste måneden. Først på sist ungdomsgudstjeneste i Rjukan kirke der tema var "Å tørre å sette grenser" og så på ungdomsleiren på Skriva der Tinn Soul Teens inviterte til Åpen leir. Vi hadde med oss tre personer fra Ungdom i Oppdrag Skien som blant annet hadde en workshop nettopp med utgangspunkt i samme bibelvers.


23 Bevar ditt hjerte framfor alt du bevarer,
          for livet går ut fra det.
Ordspråkene 4:23


Hvordan og hvorfor skal vi bevare vårt hjerte? Jo fordi kjærligheten er sterk som døden (Høysangen 8:6). For å bevare vårt hjerte må vi sette følelsesmessige grenser for oss selv. Hvor mye vil jeg dele med et annet menneske, og med hvor mange? Kan jeg få for tett bånd med en annen person? Kan jeg risikere å utlevere meg for mye, og så kanskje angre etterpå? Ved å dele for mye kan en få to reaksjoner i etterkant:
1. En trekker seg tilbake og setter murer rundt seg
2. En gir alt til alle, blir grenseløs og tenker at det uansett er for sent.
Så er det heldigvis sånn at Gud alltid gir oss mennesker nye sjanser og alt som er ødelagt kan gjenopprettes. Så er det også viktig å huske at vi også har et ansvar for andres hjerte.

Jeg gir dere et nytt hjerte, og en ny ånd gir jeg inni dere. 
Jeg tar steinhjertet ut av kroppen deres og gir dere et kjøtthjerte i stedet. 
 Jeg gir min Ånd i dere og gjør at dere følger forskriftene mine, 
holder lovene mine og lever etter dem.
Esekiel 36:26-27

Fra alterteppe på Skriva Fjellkyrkje



Jeg ber dere, Jerusalems døtre!
          Hvorfor uroer dere kjærligheten,
          hvorfor vekker dere den før den selv vil? 

      Hvem er hun som stiger opp fra ørkenen,
          støttet til sin kjæreste? 
          Under epletreet vekket jeg deg,
          der din mor hadde rier,
          der hun fødte deg.
          
     Sett meg som et segl på ditt hjerte,
          et stempel på din arm!
          For kjærligheten er sterk som døden,
          lidenskapen er ubøyelig som dødsriket.
          Den brenner som flammende ild,
          en Herrens brann.
          
     Veldige vann slukker ikke kjærligheten,
          elver skyller den ikke bort.
          Om noen gir alt han eier
          for å kjøpe kjærlighet,
          møter han bare forakt. 

Høysangen 8:4-7


Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

12 bordvers på en terning

Diktsamling - Liv Nordhaug

Ungdommer i kirken