Pilegrimsloftet fra 1300 tallet - Sygard Grytting

En av overnattingene på pilegrimsvandringen min mot Nidaros fant sted på Sygard Grytting.  Jeg hadde sjekket ut stedet på nettet og gledet meg til å sove i samme bygning som de første pilegrimene på 1300 tallet. Men at det skulle være så vakkert, autentisk og med en slik atmosfære - det var jeg ikke forberedt på. Jeg trodde ikke at jeg var så opptatt av de lange linjene i historien ettersom jeg generelt ikke er så historieinteressert. Men pilegrimsvandringen har endret litt også på det. Jeg kjenner at historien gjør noe med verdien av det jeg opplever i dag. Opplevelsen blir på en måte satt inn i en større ramme som gir ytterligere mening. Når det er sagt er jeg svært opptatt av her og nå. Hvordan gjøre denne dagen maksimalt bra, og jeg jager kanskje litt for ofte etter de fine øyeblikkene. På Sygard Grytting fikk jeg allikevel alt dette på en gang. Lange linjer tilbake i pilegrimshistorien kombinert med estetikk og nytelse i nuet. Jeg gledet meg over alle detaljene på dette stedet. Hagen med blomster og flere sittegrupper, de vakre tømmerbygningene som luktet tjære, huset for pilegrimer der jeg sov, bare føtter på gamle tregulv, stillheten, sola og utsikten. Kaffekoppen på steintrammen neste morgen med den dype erkjennelsen av å leve akkurat nå, på denne spesielle dagen, på dette unike stedet, med dette varme været i akkurat denne fine morgentimen.
















Morgenbønn i kapellet på Sygard Grytting


Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

12 bordvers på en terning

Diktsamling - Liv Nordhaug

Ungdommer i kirken