Hvorfor drive misjon?

Det er et spørsmål det er naturlig å stille seg når en lever i 2018. Handler ikke misjon om å trenge seg på andre mennesker med sine egne overbevisninger?
Slik jeg ser det handler misjon om et oppdrag som alle kristne er gitt gjennom misjonsbefalingen som står i Bibelen:




 

En fortelling om HÅP som jeg vil være med å gjøre kjent for alle jeg møter.


NMS (Det Norske Misjonsselskap) er en diakonal misjonsorganisasjon som sier:
 Sammen kan vi forandre verden!
Når mennesker møter Guds kjærlighet skapes forandring hos den enkelt, i menigheter og i samfunnet.

NMS deler troen på Jesus, bekjemper urettferdighet og utrydder fattigdom




Selve ordet misjon kommer av Missio som er det latinske ordet for sendelse.  I den greske grunnteksten brukes ordet apostello for eksempel da Jesus sa ”Som Far har sendt meg, sender jeg dere” i Joh. 20,21 eller Paulus i Rom. 10,15: ”Og hvordan kan de forkynne hvis de ikke er utsendt?” KILDE


NMS har noen sentrale kjennetegn som gir gjenklang hos meg. Jeg tror min generasjon er i ferd med å gå lei individualisme og fokus på "meg og mitt". Jeg håper og tror at pendelen vil snu og at vi dypest sett lengter etter å bety noe for andre, søker dypere mening og ser at vi trenger å være en del av noe som er større enn oss selv. I NMS er vi en del av den verdensvide kirke. Det å være engasjert i misjon handler like mye om hva det gjør med meg å skulle dele noe av min rikdom med de som trenger det, som at pengene når et prosjekt i et annet land. Misforstå meg rett - det er selvfølgelig av stor betydning at gode misjonsprosjekter får penger til å drive alt det gode arbeidet som skjer i ulike land. MEN vi i Norge trenger også å lære oss å dele av våre goder. Ikke bare gi av vår overflod, men kanskje måtte ofre noe for å gi til de som trenger det så uendelig mye mer. Det er så lett å sammenlikne seg "oppover"... Hadde jeg bare vært så rik som Bill Gates - DA skulle jeg gitt bort mye penger. Men husk - at i møte med de aller fleste mennesker i verden, så er du og jeg Bill Gates. Jeg sier dette like mye til meg selv som til noen annen. Jeg vil være en som deler av min tid, mine penger, mitt fellesskap og mine talenter. Jeg vil ha fokus på NMS sine kjennetegn som er:
- å søke Gud i Bibel og bønn
- å tjene Jesus der jeg bor
- å leve enklere
- å ha et åpent bord (gjestfrihet)


Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

12 bordvers på en terning

Diktsamling - Liv Nordhaug

Ungdommer i kirken