Å takke under alle forhold

I høst fikk jeg være med på en høsttakkefest som jeg aldri vil glemme. En venninne av meg, kunstner Ruth Kvålo Dalen, opplevde i sommer å miste mannen sin. Han døde av kreft. De ba og håpet lenge om at han skulle bli frisk, og de planla takkefesten de skulle ha til høsten for å takke Gud. Så ble han dessverre ikke frisk. Men Ruth bestemte seg for å takke allikevel. Hun inviterte til stor vennefest på Galleri Straume, og alle vi som fikk være med ble sterkt berørt denne kvelden. 
Jeg har jo hørt bibelverset før, men Ruth gjør det i praksis. Det betyr selvfølgelig ikke at vi kan være glade hele tiden, men vi kan velge å takke Gud under alle forhold. Det er ikke en følelse, men et valg. Som Ruth sa, hvis jeg skulle mistet troen fordi Ole ikke ble frisk, så måtte jeg sluttet å tro for lenge siden. For mennesker lider og har det vanskelig, og noen dør alt for tidlig. Ruth viste oss alle hvordan troen kan være en trygg havn midt i stormen, og være det som bærer igjennom. 

Vær alltid glade,
be uavbrutt,
takk Gud under alle forhold!
For dette er Guds vilje med dere i Kristus Jesus.

  1 Tessalonikerbrev 5,16-18:    











Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

12 bordvers på en terning

Diktsamling - Liv Nordhaug

Ungdommer i kirken