Tanker om høsten - og bruk av ny plog

Høstfargene overrasker meg like mye hvert år. Var det virkelig så vakkert i fjor høst?! Med solen som glitrer i vannflaten, fargespillet i bladene på trærne, luften med den litt kalde "crispen". I love it! Jeg synes generelt at årstidenes forandring er en fin fin ting. Jeg har faktisk ingen favoritter. Kanskje nettopp fordi jeg er så glad i at det veksler. Jeg blir like forventningsfull og glad når en ny årstid er på vei. Jeg blir etterhvert forsynt med den årstiden jeg er i. Men akkurat nå nyter jeg høsten, og ønsker vinter og jul velkommen når den tid kommer. 





I den nye jobben min i NMS Telemark blir jeg møtt med mange store forventninger om hva jeg skal utrette i denne prosjektstillingen.
- "Hvordan skal du engasjere yngre mennesker for misjon?"
- "Hva er strategien din for å nå målet om flere lokallag i NMS?"
- "Hvordan i all verden skal du få snudd denne negative trenden?"

Alt dette er gode og relevante spørsmål. Og det er ikke sånn at jeg ikke har tenkt på det. Jeg tenker på det døgnet rundt. Snakker med ansatte og frivillige i organisasjonen for å "skrape" meg inn på organisasjonen og finne ut av hvordan vi best skal gå frem. For det er jo "vi" og ikke "jeg" som kan få gode ting til å skje. Vi mennesker er kalt til å bruke alle våre talenter og gaver på beste måte, og så er det heldigvis Gud som skal gjøre det. Dette ble veldig klart for meg tidlig en morgen på NMS sin kvinnekonferanse på Fjordglimt. Dette bibelverset datt ned i hodet mitt: Jesaja 43, 18-19:

    18 Dere skal ikke minnes de første ting,
          ikke tenke på det som hendte før.
          
   
 19 
Se, jeg gjør noe nytt.
          Nå spirer det fram.
          Merker dere det ikke?
          Ja, jeg legger vei i ørkenen,
          elver i ødemarken.


I alle versene fra 1-19 understrekes det flere ganger:

- det er Gud vår skaper som skal gjøre det
- vær ikke redd
- jeg er med deg
- jeg er Herren din Gud
- du er dyrebar i mine øyne
- jeg er Herren
- vær ikke redd, for jeg er med deg
          

I NMS sammenhenger synges ofte sangen: "Der det nye livet lever" av Vidar Kristensen. Og i nettopp denne sangen står det en viktig setning i ett av versene. Samme såkorn - men ulik plog:

Selv om landskapet kan skifte
mellom sletter, fjell og skog.
Så er såkornet det samme,
men det brukes ulik plog


SÅ - i Tinn starter vi i disse dager opp et nytt lokallag i NMS i tillegg til Tinn misjonsforening som har en lang og stolt historie. Såkornet er det samme - å samles rundt bibel, bønn og misjon, men vi bruker ulik plog. Og det heter NMS Connect pluss, og vi samles rundt bålet for å snakke om de viktige tingene. Til våren skal vi til Bergen og møte andre Connect grupper i hele landet. Kanskje vil flere starte en slik gruppe?!



God høst!

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

12 bordvers på en terning

Diktsamling - Liv Nordhaug

Ungdommer i kirken