Et etiopisk eventyr

Silje Halle-Knutzen og jeg har fått oppleve og se så ufattelig mye den uken vi var i Etiopia. I tillegg til å bli grundig kjent med Kirkens Nødhjelp sine prosjekter, har vi fått bli kjent med et helt nytt land, nye mennesker både fra Norge og Etiopia OG vi har blitt enda bedre kjent med hverandre! Inntrykkene er mange og sterke. Vi vil fortelle og vise bilder for konfirmantene som skal gå med bøsser under fasteaksjonen 9.april 2019 og på begge julekonsertene nå før jul. Det blir også arrangert et lokalt kunstlotteri her i Tinn og en "Mamma Mia - låvefest" lørdag 27.april til inntekt for Kirkens Nødhjelp. Følg med!






Internasjonal diakoni for meg handler om ansvaret vi alle kristne har for å dele det vi har med mennesker over hele verden. Og da mener jeg både tid, bønn, penger og tro. Det har blitt mer og mer viktig for meg å se hvilket ansvar jeg har som kristen i ett av verdens rikeste land. Bibelen forteller oss flere steder at vi har et ansvar for andres nød. Det var tankevekkende for meg å komme til Etiopia å se hvor mange mennesker som lever fra hånd til munn. Vi kan ikke skjule oss bak at vi ikke vet, for vi vet så inderlig vel. Vi gikk forbi en bil med flere unge menn, og han ene spurte oss hvor vi kom fra. Jeg svarte "We are from Norway". Da så han på meg og sa "You have a good life".. Det var smertefullt å høre han si det. For han har helt rett. Han vet og jeg vet. Vi er alle mennesker skapt av Gud, og vi har like stor verdi. 


Lalibela - kirker som er hogget ut av fjellet. På UNESCO sin verdensarvliste.



For meg er det av stor betydning av KN er trosbasert. Jeg engasjerte meg i Changemaker som ungdom og kjente at KN var et verktøy for meg til å kunne bety noe for andre. Som kristen ser jeg verdien av kraften som ligger i troen vår, og jeg har nå sett hvordan KN aktivt bruker de kirkelige strukturene strategisk for å nå ut med sine prosjekter til fleste mulig mennesker. I Etiopia der så stor del av befolkningen er ortodokse kristne er det avgjørende å jobbe inn mot kirken. Både for å forankre vannprosjekter og ikke minst for å drive holdningsarbeid i forhold til likestilling, kvinners rettigheter, kjønsslemlestelse og mot barneekteskap. Nettopp fordi KN er kirkelig vil deres stemme bli hørt av prestene i den ortodokse kirke.



Kverning av kaffebønner

Her brennes kaffebønnene

En av skolene som har fått rent vann inne på skoleplassen takket være KN og den ortodokse kirken.

Det enkle huset til høyre i bildet er bygget for at jentene skal ha et sted å skifte når de har mensen.


Det er mange organisasjoner som hjelper andre, men for meg er det viktig at KN jobber ut ifra en kristen forståelse. Det ser jeg har stor verdi fordi bibelen har et unikt menneskesyn og KN er opptatt av å jobbe ærlig og sannferdig i et land med stor korrupsjon og mange gråsoner. KN har en troverdighet som gjør at jeg lett kan anbefale folk å støtte dem økonomisk. Min kjennskap til arbeidet gjennom det jeg så i Etiopia og samtaler med Eivind Aalborg (landsjef) har bidratt til at jeg har fått ytterligere økt respekt for KN sitt arbeid. Jeg tror også vi skal tenke stort om hva det gjør med kirkene i Norge å få dele av våre penger og vårt engasjement for dem som lider i andre land. Med utgangspunkt i at vi elsker fordi vi er elsket først.

En av brønnene som Kirkens Nødhjelp har satt opp i samarbeid med lokalbefolkningen og den ortodokse kirke


Ankober logde - der vi bodde da vi besøkte KN sine prosjekter


Noe av det som jeg virkelig ble imponert over da jeg var i Etiopia, var måten KN jobber på for å forankre sine prosjekter. En ting er å sette opp en brønn i en landsby, men KN jobber svært godt også med å forankre prosjektene lokalt. Landsbybeboere graver ut vanngrøfter på dugnad, det blir etablert vannkomitèer som vedlikeholder og følger opp de nye brønnene OG KN stiller krav om 50% kvinnerepresentasjon i alle komiteene. Dette gjør at arbeidet forankres og har varig verdi.
Jeg ble også veldig imponert over profesjonaliteten i arbeidet, at det kun er en ansatt nordmann (landsjef) og at alle de andre var etiopiere.
Injerra - tradisjonell etiopisk mat

En av KN sine brønner. KN stiller krav om 50 % kvinneandel i vannkomiteene som vedlikeholder brønnene.

Eivind Aalborg (landsjef i KN) står sammen med blant annet leder av arbeidet med brønner fra den ortodokse kirken.

Gjørmete veier på vei til Ankober

Nystekt injerra


Et av KN sine klimaprosjekter der de sørger for vannrenner slik at flere får rent vann.

Disse mennene har fått bli med i et av KN sine prosjekter for å lage vannrenner.

Disse jentene har blitt plukket ut til å være med på en av KN sine jordbruksprosjekter fordi de er veldig fattige. De lærer å dyrke jorden og tjener penger til seg selv og familien sin.


Utsikten fra Ankober Logde 

Alle får mat mens vi hører om KN sine prosjekter i en fjellandsby. Holdningskampanjer for å motvirke barneekteskap, fremme likestilling og hindre omskjæring og kjønnslemlestelse. Fordi KN jobber med den ortodokse kirken når de bredt ut med sin undervisning. Over 60 % av menneskene i Etiopia tilhører den ortodokse kirken, og de hører på det prestene sier. KN jobber inn mot prestene, og blir lyttet til nettopp fordi KN er en trosbasert organisasjon.

En ortodoks religiøs høytid som vi tilfeldigvis fikk med oss. Her samler de inn penger til et nytt kirkebygg.


Her graver landsbybeboere en 11 km lang grøft på dugnad. Her skal det legges ned en vannledning som skal føre rent vann inn til landsbyen der de bor. Ved å bidra aktivt selv til rent vann blir brønnen forankret og menneskene føler eierskap.





Du kan lese mer om Kirkens Nødhjelp sitt arbeid HER og mer om konfirmantenes fasteaksjon HER.

VIPPS gjerne en gave til KN på nr 2426

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

12 bordvers på en terning

Diktsamling - Liv Nordhaug

Ungdommer i kirken