Et gripekors som virker!

"Det korset du gav meg virker!" - utbrøt en jeg har samtale med som diakon her om dagen. Mannen jeg av og til besøker fortalte meg at han ofte tok korset i hånden, og han sa at det gjorde ham mer rolig. "Korset ligger alltid her på bordet slik at jeg får tak i det" fortsatte han. Han fortalte videre at han hadde noen sovetabletter liggende fra legen som han kunne ta de gangene han hadde problemer med å sove. Men i forrige uke da han ikke fikk sove, fortalte han at han hadde gått inn i stua og tatt et godt grep rundt korset idet han lente seg tilbake i godstolen med et pledd over. "Og vet du, Silje - jeg sovnet like etterpå" sa han med begeistring. Han våknet uthvilt dagen etterpå. Og korset - det hadde falt ned på gulvet i løpet av natten.

Som menighetsdiakon har jeg mange sjelesorgsamtaler, og det hender jeg gir bort et gripekors dersom jeg synes det passer inn. Min erfaring er at dette blir satt veldig stor pris på. Disse gripekorsene er laget av oliventre fra Betlehem som er kjøpt av Bok og Media direkte fra en palestinsk leverandør i Betlehem. Så når en kjøper et gripekors er men med på å støtte troende som har det mye vanskeligere enn oss her i Norge.

Det er mye fint med korset, men det fineste med gripekorset er at det ligger så godt i hånden. Når en ikke finner ord i bønn, så kan det være godt å ha noe håndfast å holde i. 

(Jeg har fått tillatelse av vedkommende til å fortelle denne historien).

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

12 bordvers på en terning

Diktsamling - Liv Nordhaug

Ungdommer i kirken